NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
113 - (2120) حدثني
زهير بن حرب.
حدثني يحيى
(يعني ابن
سعيد) عن
عبيدالله.
أخبرني عمرو
بن نافع عن
أبيه، عن ابن
عمر؛
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم نهى عن
القزع. قال
قلت لنافع:
وما القزع؟
قال: يحلق بعض
رأس الصبي
ويترك بعض.
[ش
(القزع) حلق بعض
الرأس مطلقا.
وهو الأصح.
ومنهم من قال:
هو حلق مواضع
متفرقة منه.
الصحيح الأول
لأنه تفسير الراوي،
وهو غير مخالف
للظاهر].
{113}
Bana Züheyr b. Harb
rivayet etti. (Dediki): Bana Yahya (yâni İbni Saîd) Ubeydullah'dan rivayet etti.
(Dediki): Bana Ömer b, Nafi', babasından, o da
İbni Ömer'den naklen haber verdi
ki,
Resûlullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) yarım tıraştan nehiy buyurmuş. Râvi demiş ki: Nâfi'e: Bu
yarım tıraş nedir? diye sordum:
— Çocuğun başının bir
kısmını tıraş edip, bir kısmını bırakmaktır, cevâbını verdi.
(2120) - حدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا أبو
أسامة. ح وحدثنا
ابن نمير.
حدثنا أبي.
قالا: حدثنا
عبيدالله،
بهذا الإسناد.
وجعل
التفسير، في
حديث أبي
أسامة، من قول
عبيدالله.
{…}
Bize Ebû Bekr b. Ebî
Şeybe rivayet etti. (Dediki): Bize Ebû Usâme rivayet etti. H.
Bize ibni Numeyr de
rivayet etti. (Dediki): Bize babam rivayet etti.
Her iki râvi: Bize
UbeyduIIah bu isnadla rivayet etti, demişlerdir. Ebû Usâme'nin hadîsinde
tefsiri Ubeydullah'ın sözünden saymıştır.
2 م - (2120) وحدثني
محمد بن
المثنى. حدثنا
عثمان بن عثمان
الغطفاني.
حدثنا عمر بن
نافع. ح
وحدثني أمية
بن بسطام.
حدثنا يزيد
(يعني ابن
زريع). حدثنا روح
عن عمر بن
نافع. بإسناد
عبيدالله.
مثله. وألحقا
التفسير في
الحديث.
{m-2}
Bana Muhammed b. Müsennâ
da rivayet etti. (Dediki): Bize Osman b. Osman El-Gatafânî rivayet etti.
(Dediki): Bize Ömer b. Nâfi' rivayet etti. H.
Bana Ümeyye b. Bistâm
dahî rivayet etti. (Dediki): Bize Yezîd (yâni İbni Zürey') rivayet etti.
(Dediki): Bize Ravh, Ömer b. Nâfi'den Ubeydullah'ın isnadı ile ve onun gibi
rivayette bulundu. Her iki râvi tefsîri metni hadîse katmışlardır.
3 م - (2120) وحدثني
محمد بن رافع
وحجاج بن
الشاعر وعبد
بن حميد عن
عبدالرزاق،
عن معمر، عن
أيوب. ح وحدثنا
أبو جعفر
الدارمي.
حدثنا أبو
النعمان. حدثقنا
حماد بن زيد
عن عبدالرحمن
السراج. كلهم عن
نافع، عن ابن
عمر، عن النبي
صلى الله عليه
وسلم. بذلك.
{m-3}
Bana Muhammed b. Râfi'
ile Haccâc b. Şâir ve Abd b. Humeyd, Abdûrrezzâk'tan, o da Ma'mer'den, o da
Eyyûb'dan naklen rivayet ettiler. H.
Bize Ebû Ca'fer
Ed-Dârimî de rivayet etti. (Dediki): Bize Ebû'n-Nu'man rivayet etti. (Dediki):
Bize Hammad b. Zeyd Abdurrahman Es-Serrac'dan rivayet etti. Bu râvilerin hepsi
Nâfi'den, o da İbni Ömer'den, o da Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den bu
isnadla rivayette bulunmuşlardır.
İzah:
Bu hadîsi Buhârî «Libâs» bahsinde tahrîc etmiştir.
Kaze': Mutlak surette
başın bir kısmını tıraş etmektir. Bazıları başın muhtelif yerlerini tıraş
etmektir demişlerse de sahih olan birinci kavildir. Çünkü bu kavil râvinin
tefsiridir. Zahire de muhalif olmadığına göre onunla amel icabeder. Ulemâ başın
muhtelif yerlerini tıraş edip, geri kalanını bırakmanın mekruh olduğunda
müttefiktirler. Meğer ki : Tedavi maksadıyle yapıla, o takdirde kerahet yoktur.
İmam Mâlik kız ve oğlan çocukların yarım tıraş yapılmalarını mutlak surette
kerih görmüştür. Diğer ulemânın mezhebleri de budur. Bu kerahetin hikmeti
hilkati çirkinleştirmektir. Bâzılarına göre ezâ olduğu için, bir takımlarına
göre de Yahûdî kıyafeti olduğu için
mekruh olmuştur.